Globale handelsstrømme

Mødeleder Erik Østergaard

De seneste år har vi oplevet, hvor sårbare vores værdikæder kan være over for globale kriser som coronapandemien, krigen i Ukraine, sikkerhedsudfordringer i Det Røde Hav og blokeringen af Suezkanalen. Disse hændelser har tydeligt vist, hvor afgørende transporten af varer er for et effektivt verdensmarked. I dag ser vi også, hvordan frihandlen mister sin tidligere universelle tiltrækningskraft – en udvikling, der potentielt kan påvirke Danmarks konkurrenceevne og indtjening negativt. For at skabe værdi i dette udfordrende klima er det nødvendigt, at vi som en samlet branche løfter kriserne i fællesskab.

I videns- og visionsgruppen ‘Globale Handelsstrømme’ diskuterer vi udfordringer og løsninger for global handel og transport med afsæt i Danmark som en central aktør på verdensmarkedet. Gruppen repræsenterer bredt transport- og handelsbranchen og samler hele værdikæden med aktører, der hver især bidrager med værdifulde perspektiver fra forskellige vinkler. Vi fokuserer især på branchens fremtid med emner som nye forretningsmuligheder, geopolitiske udfordringer, bæredygtighed, innovation og udvikling.

Kommende møder

Alle møder afholdes i Jyllands-Postens domicil – Mediebyen 3, 8000 Aarhus C – med mindre andet er nævnt.

Effektiv transport og logistik og robuste forsyningskæder har forbundet vores verden i årtier. Tempoet har været stigende, og gennem dygtighed og vedholdenhed har vi sænket de praktiske barrierer voldsomt. Spørgsmålet er, om vi fortsat kan opretholde niveauet? Geopolitiske forskydninger kræver, at transport- og logistikvirksomhederne og transportkøberne tager aktiv stilling til verden omkring os, og hvordan gør vi så det bedst? 

Kl. 09:30 – 13:00

Praktiske udfordringer og handelspolitikken
De seneste år har vi set et væld af udfordringer ramme vores værdikæder – alt fra blokeringer i Suez-kanalen, sanktioner mod tidligere handelspartnere, og et øget fokus på regional produktion og selvforsyning. Det skaber et spørgsmål, vi bliver nødt til at stille: Hvordan sikrer vi, at praktiske udfordringer ikke bliver benspænd for en samlet, europæisk handelspolitik? Hvordan sørger vi for at holde os individuelt stærke i et marked, der efterspørger mere aktive valg fra virksomheder?

Oplægsholdere: Offentliggøres snarest

Der bliver stillet større krav til branchens grønne omstilling. Kravene kan skabe kapacitetsudfordringer, især fordi det ser ud til, at de i al væsentlighed træder i kraft inden for et årti. Vi kan håbe, at teknologien kan få os hele vejen, men allerede nu kan branchen begynde at tage de svære snakke om, hvad der skal prioriteres, og hvad der må vente.

Kl. 15:30 – fællesmiddag

Skal vi forvente flaskehalse?
Flere krav rammer branchen lige om lidt, og det gælder alt fra ESG, CSRD, grønnere drivmidler, og nye krav fra EU og IMO. Udviklingen væk fra diesel og benzin skal gå hurtig for alle, men det er svært at se, hvordan vi kan gøre det på en måde, uden at det går ud over forretningen. Vi hører, hvordan vi tager højde for kravene, og hvordan vi sikrer en god overgang til mere bæredygtig transport.

Oplægsholdere: Offentliggøres snarest

D. 20. maj har Donald Trump været USA’s præsident i nøjagtig fire måneder. Han gik til embedet med et ønske om at sætte USA først, og dermed med en handelspolitik, der favoriserede amerikanske virksomheder. Hvad har det betydet for os? Hvilke tiltag ser vi i fremtiden, der kan påvirke os som økonomi? Og hvad har andre gjort for at skabe forretning i landet i 2025?

Kl. 09:30 – 13:00

Bliver vi presset på verdenshandlen?
Ved præsidentvalget i november var der en frygt for, at USA kunne blive et land, der lukkede sig mere om sig selv. Det vil ramme Danmark som økonomi, da landet i dag er vores største handelspartner, da de tegner sig for 15 % af vores eksportindtægter. Vi tager et deep-dive i verdensøkonomien og undersøger, om Trump har ændret noget.

Oplægsholdere: Offentliggøres snarest

Medlemsskab?

Om Erik Østergaard

Erik Østergaard er administrerende direktør for branche- arbejdsgiverforeningen Dansk Transport og Logistik – der repræsenterer knap 2000 transport- og logistikvirksomheder. Med mere end 40 års erfaring i lederroller i shipping-, transport- og logistikbranchen i ind- og udland, besidder Erik en dybdegående forståelse af de mekanismer der påvirker branchen. Erik begyndte sin karriere i shippingbranchen og har sidenhen videreuddannet sig i international økonomi og ledelse. Han har haft og har sæde i adskillige nationale- og internationale bestyrelser, komitéer og råd og er en kendt debattør og indlægsholder om erhvervslivets udfordringer og transportsektorens muligheder i en foranderlig verden.

Erik har en omfattende indsigt i, hvordan transport- og logistikbranchen påvirkes af globale politiske og økonomiske skift. Han evner desuden at samle de forskellige erhvervssprog, som branchens mange aktører benytter – sprog, der til tider kan virke uforlignelige. Som mødeleder bruger Erik sin erfaring til at facilitere de nødvendige diskussioner, branchen må tage, hvis man vil løfte hinanden i fællesskab.

Flere videns- og visionsgrupper

  • Arbejdsmarkedets udfordringer

    Mødeleder Nina Smith

    Én udfordring overskygger alle andre på det danske arbejdsmarked i de kommende år: Manglen på kvalificeret arbejdskraft. En analyse viser, at der vil mangle omkring 90.000 personer på […]

  • Det geopolitiske marked

    Mødeleder Charlotte Flindt Pedersen

    Krigen i Ukraine var et kollektiv chok for mange i især Europa. Stigende inflation, øgede energipriser og faldende efterspørgsel kom pludseligt efter en periode, hvor […]

  • Fødevarer

    Mødeleder Henrik Vinther Olesen

    For tiden er fødevareindustrien nok en af de brancher, der oplever den kraftigste udvikling. Forbrugernes efterspørgsel ændrer sig, og et stigende behov for bæredygtige produkter skaber nye krav for innovation […]

  • Energi

    Mødeleder Steen Stavnsbo

    Danmark skal i mål med en 70 % reduktion af den samlede CO2-udledning. Vi har nået de første 40 %, men alt tyder på, at det sidste stræk kommer til at […]

  • Globale handelsstrømme

    Mødeleder Erik Østergaard

    De seneste år har vi oplevet, hvor sårbare vores værdikæder kan være over for globale kriser som coronapandemien, krigen i Ukraine, sikkerhedsudfordringer i Det Røde Hav og blokeringen af Suezkanalen. […]

  • Børn og digitalisering

    Mødeleder Stine Liv Johansen

    Vores børn har knapt lært at gå, før de sidder med deres første tablet, og fra da af bliver deres digitale liv bare mere og mere omfattende. […]

  • Arbejdsmarkedets udfordringer

    Mødeleder Nina Smith

    Én udfordring overskygger alle andre på det danske arbejdsmarked i de kommende år: Manglen på kvalificeret arbejdskraft. En analyse viser, at der vil mangle omkring 90.000 personer på […]

  • Aarhus 2040

    Mødeleder Laura Hay Uggla

    Aarhus forandres hele tiden. Visioner er der nok af, og de seneste år har mange markante projekter sat deres præg på, hvordan Aarhus ser ud – og kommer […]

  • Grow-up – den svære vej fra
    start-up til scale-up

    Mødeleder Christian Schwarz Lausten

    Det er dokumenteret i masser af undersøgelser, at vi i Danmark er ganske gode til at etablere nye virksomheder (og Region […]

  • Ledelse i civilsamfundet

    Mødeleder Paul Natorp

    Alle taler om det, alle kan se mulighederne, alle vil være en del af det – civilsamfundet er elsket af politikere, virksomheder, organisationer og af de millioner af […]

  • Jylland i vækst

    Mødeleder Laura Hay Uggla

    Jylland er begunstiget af byer, virksomheder og institutioner som de seneste år har skabt udvikling og vækst på blandt andet beskæftigelse og økonomi. Men er vi gode […]

  • Bæredygtigt byggeri

    Mødeleder Frank Jensen

    Vores samfund udvikler sig med voldsom hast, vores forbrug af jordens naturlige ressourcer vokser fortsat, og vi bliver flere og flere mennesker, der skal bosættes. Men hvordan sikrer vi, […]

  • Detail 2030

    Mødeleder Martin Lyngaa Simonsen og Jesper Drachmann

    Detailmarkedet er i en rivende udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til butiksoplevelsen, medarbejdernes viden og niveauet af oplevet service, når de besøger butikkerne. Og […]