Fødevarer

Mødeleder Claus Meyer

Fødevarer er fundamentale for vores eksistens. Det er vores beslutninger som producenter, myndigheder og forbrugere, der afgør, hvad der havner på tallerkenen i dag og i fremtiden. I en national kontekst ser vi tendenser som faldende lokal produktion af frugt og grønt, øget forbrug af ultraforarbejdet mad og lav betalingsvillighed, og det har konsekvenser for vores sundhed, madkultur og ikke mindst klima. Det kalder på handling. Og handling kræver mod, samarbejde og en ambition om at gå nye veje.

Hvordan kan vi skabe et fødevaresystem, hvor virksomheder driver innovation og vækst, myndigheder understøtter rammerne, og forbrugerne vil betale for kvalitet, smag og ansvarlighed?

Det er den samtale, vi tager i videns- og visionsgruppen Fødevarer. Her samler vi nøgleaktører på tværs af værdikæden for at dele viden, inspirere hinanden og allervigtigst at flytte noget sammen. Gruppen driver en nysgerrig tilgang til branchens kommercielle udvikling og undersøger, hvordan vækst og fremtidssikring kan gå hånd i hånd. Formålet er ikke blot at håndtere nutidens udfordringer, men at blive klogere på drømmescenariet for fremtidens fødevaresystem og sammen finde vejene til at realisere det.

Medlemmerne får nye indsigter og perspektiver på branchens udvikling gennem oplæg fra eksperter, cases fra ind- og udland samt inspirationsture. Der er også rum til at diskutere strategier og konkurrencekraft, udvikle konkrete løsninger og udforske, hvordan vi kan udvikle et fødevaresystem, der både er robust, værdiskabende og effektivt.

Kommende møder

Alle møder afholdes i Jyllands-Postens domicil – Mediebyen 3, 8000 Aarhus C – med mindre andet er nævnt.

Mad er kultur, værdier og forretning i ét. Vi reflekterer over madens rolle som drivkraft for samfundsforandring, og hvordan fødevarevirksomheder kan tage lederskab og skabe mening i en tid, hvor ansvar, innovation og kvalitet skal gå hånd i hånd.

Kl. 08:30 – 13:00

Introduktion
Hvordan kan ansvarlighed blive en strategisk drivkraft i fødevarebranchen? 

Oplægsholder: Claus Meyer, mødeleder

 
Diskussion: Hvordan kan ansvarlighed blive..
Formålet er at skabe kendskab, fælles forståelse og inspiration på tværs af værdikæden. Inputtet vil bruges til at danne fundamentet for det videre forløb.
 

Case
En ærlig og personlig fortælling om rejsen fra idé til en succesfuld virksomhed, der formår at forene stærke værdier med en solid forretning. Hvad kræver det at skabe vækst med integritet og holde fast i idealerne undervejs? Vi bliver klogere på, hvordan både de store succeser og de tunge udfordringer ser ud på en vækstrejse. 

Oplægsholder: Offentliggøres snarest

Ultraforarbejdede fødevarer fylder mere og mere på tallerkenen, mens vi mister smagen, sanseligheden og forståelsen for råvarerne. Hvad gør det ved vores sundhed, madkultur og ikke mindst forretninger? På mødet dykker vi ned i smagens betydning både biologisk, kulturelt og kommercielt og spørger, hvordan vi kan genvinde lysten til det gode måltid.
 
Kl. 08:30 – 13:00
 
Smagens biologi og psykologi
Hvad sker der i kroppen og hjernen, når vi spiser? Hvorfor reagerer vi så stærkt på fedt, salt og sukker, og hvad kan vi gøre for at få forbrugeren til at elske det grønne? Vi får viden om smagens mekanismer, der kan bruges til at skabe sundere og mere attraktive fødevarer.
 
Oplægsholder: Offentliggøres snarest
 
Paneldebat: Kan man skabe forretning på kvalitet og smag i et discountland?
Danmark har et af Europas mest prispresserede fødevaremarkeder. Hvordan kan man alligevel skabe vækst på kvalitet og smag? Vi sætter fokus på forbrugerens betalingsvillighed i relation hertil.
 
Paneldeltagere: Offentliggøres snarest

Danmark importerer 7 ud af 10 grøntsager og 9 ud af 10 frugter. Det udfordrer klima, forsyningssikkerhed og dansk madkultur. Hvordan skaber vi et stærkere hjemmemarked for lokale råvarer og en værdikæde, der gør det rentabelt at producere i Danmark? Vi ser nærmere på, hvordan vi kan bringe produktionen tættere på forbrugeren.

Kl. 15:30 – 21:00 med fællesmiddag

Frugt og grønt: Selvforsyning og strategisk produktion
Hvor står Danmark i dag, og hvad skyldes det? Hvad kræver det at vende udviklingen? Vi får et overblik over mulighederne for øget selvforsyning og den økonomiske og politiske ramme, der skal til for at få flere danske råvarer tilbage på tallerkenen.
 
Oplægsholder: Offentliggøres snarest
 
Paneldebat: Tid til nye fællesskaber og samarbejdsmodeller?
Kan nye fællesskaber og samarbejdsmodeller bringe os tættere på producenten igen? Vi diskuterer, hvordan partnerskaber og lokale initiativer kan skabe en moderne form for andelstankegang, hvor forbrugere og producenter tager fælles ansvar for fremtidens fødevarer.
 
Paneldeltagere: Offentliggøres snarest
Kl. 08:30-13:00
 
Program følger.

Vi ved, at forbrugeren skal med, hvis vi skal ændre fødevaresystemet. Men er vi overhovedet i stand til at ændre vores madvaner, og hvad skal der til? Vi undersøger, hvordan psykologi, kultur og politik spiller sammen, og hvordan branchen kan skabe efterspørgsel efter de grønne valg.

Kl. 15:30-18:30

Vaner og valg – hvorfor spiser vi, som vi gør?
Er vi styret af biologi, vane eller markedsføring? Oplægget giver indblik i, hvorfor forbrugeren agerer, som de gør – og hvordan nudging, storytelling og rammedesign kan flytte adfærd.
 
Oplægsholder: Offentliggøres snarest
 
Fra kødnorm til grønnorm
På restauranter, i supermarkeder og i børnemenuer er kød stadig normen. Hvordan kan branchen ændre dette billede? Og hvad skal der til for, at de grønne alternativer bliver mere attraktive?
 
Oplægsholder: Offentliggøres snarest

 

 

Et medlemskab giver adgang til fem årlige møder i din videns- og visionsgruppe samt forskellige arrangementer på tværs af videns- og visionsgrupperne. Prisen for medlemskab er kr. 25.000 ex. moms. pr. år.

Medlemsskab?

Tidligere møder

EU har med ESG Omnibus valgt at lempe nogle af de ellers omfattende rapporteringskrav. For mange i fødevarebranchen kan det føles som et tiltrængt pusterum i en tid, hvor krav og dokumentation fylder. Men netop fordi presset er lettet, opstår der en ny mulighed: Friheden til at tænke bæredygtighed strategisk – ikke som en tvungen rapporteringsøvelse, men som et bevidst forretningsvalg. Spørgsmålet er, om vi kan udnytte det til at styrke vores position – og gøre bæredygtighed til et stærkt konkurrenceparameter?
 

Kl. 08:30 – 13:00

Emballagedirektivet i praksis
Den 1. oktober 2025 trådte det udvidede producentansvar for emballage i kraft. Hvordan håndterer virksomheder kravene i praksis? Gennem en konkret case ser vi på de udfordringer, beslutninger og erfaringer, der følger med omstillingen til mere bæredygtig emballage.
 
Oplægsholder: Mette Staal, Innovation og Desgin Lead, DS Smith
 
Mellem regler og resultater – den grønne balancegang
Regulering bliver ofte opfattet som en byrde, især når bæredygtighed skal prioriteres i et konkurrencepræget fødevaremarked. Men kan fælles EU-regler i virkeligheden være en styrke – og beskytte os i en tid med geopolitisk uro og globale forsyningsudfordringer? Vi bliver klogere på, hvordan regulering ikke kun sætter rammer, men også kan bruges aktivt til at styrke konkurrenceevnen og fremtidssikre branchen i en mere bæredygtig retning.
 
Oplægsholder: Leif Nielsen, CEO, Mærkevareleverandørene og tidligere branchedirektør i DI Fødevarer

Usikkerheden i verden vokser – og fødevarebranchen mærker det. Geopolitiske spændinger, stigende råvarepriser og nye handelsbarrierer påvirker hele kæden fra producent til forbruger. Vi stiller skarpt på, hvad det betyder for branchen lige nu – og hvordan vi kan navigere i den globale situation.

Kl. 15:30 – 18:30 (m. fællesmiddag)

Status på fødevarebranchen
Vi får et aktuelt indblik i fødevarebranchens tilstand og et overblik over den geopolitiske situation, der præger markedet. Hvad fylder hos virksomhederne lige nu? Hvilke tendenser tegner sig – og hvilke globale forhold påvirker forsyningskæderne og holder branchens beslutningstagere vågne om natten?
Oplægsholder: Torben Salomonsen, Redaktør, FødevareWatch
Usikkerhed og økonomi – hvad er konsekvenserne?
Vi dykker ned i den globale uro og dens konsekvenser for fødevaresektoren: prisstigninger, handelsbarrierer og pres på forsyningskæder. Hvad kan vi forvente i den nærmeste fremtid? Og hvordan kan fødevarevirksomheder bedst håndtere risici i en usikker geopolitisk verden?
Oplægsholder: Jens Schjerning, Cheføkonom, Fondsmæglerselskabet Agrocura

Hvordan kan vi være på forkant med digitaliseringens udvikling og forbrugernes skiftende behov?

08:30 – 13:00 

Potentialet i kunstig intelligens
Vi ved allerede, at kunstig intelligens kan gavne fødevareindustrien, men spørgsmålet er hvornår og hvordan. Det er dog afgørende at overveje som virksomhed, hvordan teknologien bedst kan udnyttes og skabe værdi. Hvad er status på AI-udviklingen lige nu? Og hvordan kan fødevarevirksomheder omfavne teknologien?

Oplægsholder: Cathrine Lippert, Seniorkonsulent, Innovation og Digital Transformation, Teknologisk Institut
Workshop
Vi får gode råd til, hvordan vi konkret kan komme i gang med at bruge kunstig intelligens. Hvordan kan vi optimere processer digitalt i egne virksomheder? Hvad forhindrer skalering af de gode digitale løsninger?
Facilitator: Cathrine Lippert, Seniorkonsulent, Innovation og Digital Transformation, Teknologisk Institut
Fra forbrugertrend til handling
Vi får indsigt i, hvordan Salling Group arbejder strategisk med trendspotting for at identificere forbrugermønstre og markedsbevægelser – og omsætte dem til kommercielle muligheder.
Oplægsholder: Thomas Elmholt Geertsen, Senior Manager Commercial Development, Salling Group

Fremtidens forbrugeroplevelse
Føtex Go er Salling Groups bud på det ubemandede supermarked, hvor kunder handler uden kasse og kø. Med kamerateknologi og intelligent software ændrer konceptet fundamentalt den måde, vi tænker dagligvareindkøb på – og peger mod en mere smidig, digital fremtid i detailhandlen. Vi hører mere om konceptet.

Oplægsholder: Kasper Dalsgaard Laursen, Product Owner IT/Digital, Salling Group

JP Aurora inviterer videns- og visionsgruppen ’Fødevarer’ til en spændende dag på Nordeuropas største insektfabrik, Enorm Biofactory i Hvirring. Dagen vil give et indblik i, hvordan insekter kan revolutionere foderproduktionen med et klimavenligt alternativ og potentielt blive en del af fremtidens fødevarer.

OBS! Lokation: Mødet afholdes hos ENORM Biofactory

Kl. 15:30 – 18:30

Indblik i produktionen
Dagligt producerer Enorm Biofactory 100 tons larver som bæredygtig proteinkilde til dyrefoder. Vi hører om missionen bag, fremtidsplanerne og får et eksklusivt indblik i fabrikkens produktion.

Oplægsholder: Jane Lind Sam, COO, Enorm

Potentialet i insekter
Selvom produktion af insektprotein er en bæredygtig løsning, kan der være udfordringer med at få forbrugerne til at acceptere insekter som fødevarer. Eksperter ser dog potentiale i udviklingen af insektbaserede fødevarer som en vigtig del af fremtidens fødevareproduktion. Vi hører mere herom fra et forskningsperpektiv.

Oplægsholder: Hanne Marie Nielsen, Seniorforsker, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet

Mængden af mad der smides i skraldespanden, vokser i Danmark, til trods for de senere års fokus på reduktion. Madspild koster dyrt for både klimaet og økonomien, men samtidig kan regler og omkostninger spænde ben for vores indsats. Spørgsmålet er derfor, hvordan vi mere effektivt kan nedbringe madspild?

08:30 – 13:00

Det økonomiske perspektiv
Økonomi spiller en afgørende rolle, når det kommer til madspild – såvel for producent, detail som forbrugere. På den ene side indebærer det et økonomisk tab fra uudnyttede fødevarer, og på den anden side omkostninger og konsekvenser ved at bortskaffe madaffaldet. Vi bliver klogere på de økonomiske barrierer og mulighederne for at skabe en mere bæredygtig løsning i kampen mod madspild.

Oplægsholder: Jørgen Dejgård Jensen, Professor, Sektion for Forbrug, Bioetik og Regulering, Københavns Universitet

Den danske madspildsdagsorden
Danmark fik i starten af 2024 sin første nationale madspildsstrategi, som er udarbejdet af Fødevareministeriet. Indtil 2027 skal strategien skabe fundamentet for at reducere de store mængder af mad, der hvert år går til spilde. I den forbindelse er en ny madspildsklub med navnet ‘Klub 12.3’ blevet etableret, hvor 10 centrale fødevarevirksomheder samles. Hvordan arbejder man i hele værdikæden med at nedbringe madspild? Vi får et indblik i madspildsklubbens arbejde.

Oplægsholder: Henrik Vinther Olesen, Group Vice President, Communication, CSR & Public Affairs, Salling Group

En landsdækkende løsning
Vi får indblik i inspirerende initiativer og samarbejder i bekæmpelsen af madspild.

Oplægsholdere:
John Køppler, National Logistik- og Fødevarechef, FødevareBanken
Henrik Vinther Olesen, Group Vice President, Communication, CSR & Public Affairs, Salling Group

Anprisninger er et værdifuld værktøj for fødevarevirksomheder, men under hvilke forudsætninger virker de? Og følger vi egentlig, hvad forbrugerne efterspørger?

15:30 – 19:00

Hvad vil forbrugerne have?
Forbrugerne prioriterer i stigende grad miljøvenlige valg, hvorfor bæredygtige og lokale fødevarer har oplevet en stigende interesse. Men hvad vælger vi egentligt at købe, når vi står foran køledisken? Hvordan ser tendenserne ud for forskellige former for kød og grøntsager? Og hvad burde vi vide som virksomheder, når vi skal tage højde for klimavenlige produkter og prisbevidste forbrugere

Oplægsholder: Nina Preus, Forbrugersociolog, Landbrug og Fødevarer

De besværlige anprisninger (På engelsk)
Vores fødevarer har stor betydning for vores sundhed, men det kan være svært at bevise de gavnlige effekter – især hvis vi gerne vil bruge det i markedsføringen. Men virker de overhovedet på forbrugeren? Og under hvilke forudsætninger kan vi forvente, at forbrugeren vil købe mere af et anprist produkt?

Oplægsholder: Liisa Lähteenmäki, Professor, Aarhus Universitet

Efterspørgslen på færdigretter stiger stødt. Men hvordan sikrer vi sundheden i de hurtige måltider, og hvordan sikrer vi en smag, som forbrugerne vil efterspørge?

08:30 – 13:00

Færdigretternes dilemmaer
Hvordan sikrer vi lødige færdigretter, som både imødekommer forbrugernes travle hverdag og deres forventninger til naturlige og mere klimavenlige ingredienser, høj spisekvalitet og variation uden at gå på kompromis med smag og ernæring? Hvad er tendenserne inden for færdigretter, som rent faktisk sælger, og hvordan takler vi udfordringer, når bæredygtighed og fødevaresikkerhed trækker i hver sin retning?

Oplægsholder: Karin Frøidt, Koncernkvalitetschef, Dagrofa

Myndighedernes perspektiv
Vi udforsker, hvordan myndighederne rådgiver om ernæringsværdi, og hvilke begrænsninger der er for myndighedernes evne til at påvirke produkterne. Hvad oplever de som store udfordringer, når det gælder om at sikre sundheden for borgerne? Hvordan er samspillet mellem myndighed, virksomhed og forbruger?

Oplægsholder: Kirstine Hartvig Møller, Enhedschef, Fødevarestyrelsen

Vi bruger dagen på at få inspiration fra Salling og afslutter med en middag ved Jyllands-Posten.

kl. 12:30-20:00

Besøg hos Sallings bageri og lager
Vi får et indblik bag murerne ved Salling og hører om, hvordan de sikrer effektivitet og innovation.

Hvor langt kan afgifter få os?
Det gik formentlig ikke nogens næse forbi, da Ekspertgruppen for en Grøn Skattereform, til dagligt kaldet Svarer-udvalget, udkom med deres anbefalinger tilbage i februar. Ekspertgruppen præsenterede tre hovedmodeller, hvor beskatning kan hjælpe os med at sænke vores CO2-udledning. Vi hører mere om arbejdet, modellerne, og potentialerne.

Oplægsholder: Michael Svarer, Professor ved Aarhus Universitet og formand, Ekspertgruppen for en Grøn Skattereform.

SBTi er et internationalt parterskab, der sikrer, at private virksomheder kan sætte vidensbaserede mål for deres CO2-reduktion. På dagen får vi en indførsel i, hvordan SBTi anvendes, og hvilke erfaringer andre har lavet med det.

kl. 08:30-13:00

Science-Based Targets i fødevarebranchen (FLAG)
SBTi har opdateret deres krav til målsætning for fødevarebranchen. Denne skal nu indeholde en FLAG målsætning (Forrest, Land and Agriculture). Hvad er det, og hvornår og for hvem er det relevant?

Oplægsholder: Bjarne Bach, partner, Viegand Maagøe

Et indblik i udfordringerne
SBTi kræver en ambitiøs strategi fra virksomhederne, samt data og viden om organisationens udledninger. Derfor er SBTi ikke uden udfordringer, da det gælder om, at få sine mål godkendt. Vi hører om erfaringerne fra processen.

Oplægsholdere: Henrik Vinther Olesen, vice president, Salling Group

Emballagen er et oplagt sted at starte, hvis vi vil ændre på mængden af affald vores fødevareproduktion producerer. Vi kigger på, hvad der kan lade sig gøre, og hvad emballagens fremtid byder på.

kl. 08:30-13:00

Det udvidede producentansvar
Med det udvidede producentansvar får producentvirksomheder større ansvar ift. emballagens afskaffelse, og allerede i 2025 forventer EU en generel emballagereduktion på 65 %. Hvad siger den nye lovgivning? Og hvordan kan vi forvente, at det rammer os som fødevarevirksomhed?

Oplægsholder: Jakob Dahl Mikkelsen, partner, Kromann Reumert

Cirkulær emballage?
Bæredygtig emballage bliver en nødvendighed, hvis vi skal reducere vores miljøbelastning. Men hvordan når vi hele vejen?

Oplægsholder: Kasper Larsen, kommerciel direktør, KLS PurePrint

Mange forbrugere forventer, at deres fødevarer er bæredygtige. Docent ved Danmarks Journalisthøjskole, Line Schmeltz Dam, viser os, hvordan vi kommunikerer vores bæredygtighed uden at love for meget.
kl. 08:30-13:00
Faren for greenhushing
Hvorfor er virksomheder nervøse for at kommunikere om deres bæredygtighedstiltag?
Oplægsholder: Line Schmeltz Dam, docent, DMJX
De gode råd
Igennem diskussion og workshop kigger vi på, hvordan vi fortæller vores historie?
Facilitator: Line Schmeltz Dam, docent, DMJX
Green Claims
EU-Kommissionen vil med det nye direktiv om ‘Green Claims’ bl.a. beskytte forbrugere og virksomheder mod vildledende miljøudsagn. Direktivet stiller skrappere krav til virksomheders markedsføring for at sikre klarhed om bæredygtigheden af såkaldte grønne produkter. Vi bliver klogere på, hvilke krav der stilles, og hvad det betyder for os.
Oplægsholder: Henrik Vinther Olesen, Vice President, Salling Group
Der er potentialer i elektrificering. Igennem best practice cases og den nyeste viden får vi indsigt i, hvordan elektrificering og automatisering kan bruges til at sænke CO2-udledning og sikre en mere effektiv produktion.
kl. 12:00-19:00

Energiens potentialer
Hvor er vi, og hvor skal vi hen med elektrificeringen i fødevarebranchen?

Oplægsholder: Brian Elmegaard, professor, DTU

Best practice om automatisering
Salling Group har anvendt automatisering som hjælp mod manglen på hænder. Hvordan har de gjort, og hvad har de lært af processen?
Oplægsholder: Carsten Bach, chefbager, Salling Group

Diskussion og refleksion: Gør vi det rigtige?
Vi diskuterer i fællesskab, om vi fokuserer de rigtige steder.

Fremtidens fødevarer – de større trends og tendenser
Hvordan ser vores fødevarer ud i fremtiden? Hvordan ser fødevarebranchen ud? Hvad er der på dagsordenen de kommende år? Vi får et bud fra en af branchens eksperter.

Oplægsholder: Flemming Birch, CEO, Birch & Birch
Vejen til en bæredygtig fødevareindustri er broget. Nye tiltag må tages i brug samtidig med, at vi forbedre de eksisterende. Så hvordan sikrer vi, at vi får hele branchen med? Og hvilken udvikling kan vi forvente, når det gælder de nye produkter?

kl. 08:00-13:00

De bæredygtige fødevarer
Hvis vi skal ændre fødevareproduktions CO2-udledning, kræver det udvikling eller ændring af vores spisevaner. Kan kultiveret kød – kød, produceret fra stamceller i et laboratorie – være en af mulighederne?
Oplægsholder: Jette Feveile Young, lektor, Aarhus Universitet
Et white paper for fremtidens fødevareindustri
Hvis vi kiggede på hele branchen som et økosystem, hvordan sikrer vi så en effektiv branche med en så lav klimapåvirkning som muligt?
Oplægsholder: Jørgen E. Olesen, institutleder, institut for agroøkologi, Aarhus Universitet
Danmark har længe været en stolt fødevareproducent. Men hvad er vores fælles historie, og hvor kan vi blive endnu bedre?

kl. 08:00-13:00

Den fælles historie
Vi får en historisk gennemgang af Danmarks udvikling som national fødevareproducent.

Oplægsholder: Søren Bitsch Christensen, stadsarkivar, Aarhus Stadsarkiv

Fremtidens fødevarebranche
Fødevarebranchen er i en enorm udvikling. Men hvad er de store udfordringer? Hvor er der mulighed for udvikling? Og hvad skal der til for, at vi lykkedes med den grønne omstilling?

Oplægsholder: Henrik Jørgen Andersen, Ph.D., og senior executive R&D advisor, Arla Foods

Om Claus Meyer

Claus Meyer er gastronomisk iværksætter og har gennem mere end tre årtier været en af de mest markante stemmer i udviklingen af dansk madkultur. Han er grundlægger af MEYERS og medstifter af restaurant Noma, der er blevet kåret til verdens bedste restaurant fem gange. Han regnes som grundlægger af det Ny Nordiske Køkken, der har sat Danmark på det gastronomiske verdenskort.

Som entreprenør, tv-kok, forfatter og ejer af restauranter, bagerier og madskoler har Claus Meyer arbejdet for at skabe en mere velsmagende, bæredygtig og meningsfuld madkultur – alt sammen gennemsyret af hans kærlighed til mad. Han skaber ikke kun madoplevelser, men bevæger hele samfundet gennem initiativer, der inspirerer og forandrer.

I 2011 stiftede han Melting Pot Fonden, som arbejder for social forandring og bekæmpelse af fattigdom. Fonden står bag initiativer i både Danmark, USA, Marokko og Bolivia. Claus Meyer er desuden adjungeret professor ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og æresalumne ved Copenhagen Business School (CBS). Han er fortsat en aktiv del af MEYERS’ drift og udvikling og driver samtidig virksomheden Claus Meyer & Co, som rådgiver fødevarevirksomheder. Her forener han sin passion for mad med en skarp kommerciel sans og evnen til at omsætte idéer til virkelighed – et samspil, der gør ham til både ildsjæl og erfaren erhvervsleder.

Gennem sit virke i både erhverv, forskning og filantropi bidrager han med en dyb indsigt i, hvordan fødevarer kan være en drivkraft for innovation, fællesskab og samfundsforandring. Med sin kombination af kommerciel sans og kulturel indsigt formår han bedre end nogen anden at samle branchen og skabe retning for fremtidens fødevaresystem.

Flere videns- og visionsgrupper

  • Arbejdsmarkedets udfordringer

    Mødeleder Nina Smith

    Vi står midt i et buldrende arbejdsmarked, hvis fremtid formes lige nu. Demografiske forskydninger, nye organisatoriske krav, teknologiske kvantespring og global konkurrence presser virksomheder, offentlige institutioner og uddannelsessystemet til […]

  • Fødevarer

    Mødeleder Claus Meyer

    Fødevarer er fundamentale for vores eksistens. Det er vores beslutninger som producenter, myndigheder og forbrugere, der afgør, hvad der havner på tallerkenen i dag og i fremtiden. I en national kontekst […]

  • Energi

    Mødeleder Ditlev Engel

    Danmark står over for en afgørende udfordring med at skabe en velovervejet og større sammenhæng i det danske energisystem. Som erhvervsaktører kan det nogle gange føles, som om vi er afhængige […]

  • Arbejdsmarkedets udfordringer

    Mødeleder Nina Smith

    Vi står midt i et buldrende arbejdsmarked, hvis fremtid formes lige nu. Demografiske forskydninger, nye organisatoriske krav, teknologiske kvantespring og global konkurrence presser virksomheder, offentlige institutioner og uddannelsessystemet til […]

  • Aarhus 2040

    Mødeleder Laura Hay Uggla

    Aarhus er i konstant forandring. De seneste år har markante projekter som Letbanen, Kongelunden og Aarhus Ø været med til at forme byens fysiske udtryk – og vil […]

  • Jylland i vækst

    Mødeleder Laura Hay Uggla

    Jylland er begunstiget af byer, virksomheder og institutioner, som de seneste år har skabt udvikling og vækst på blandt andet beskæftigelse og økonomi. Men er […]

  • Bæredygtigt byggeri

    Mødeleder Frank Jensen

    Byggeriet står over for en nødvendig forandring som én af de største kilder til CO₂-udledning. For at reducere branchens klimaaftryk er det afgørende ikke blot at fokusere […]