Grow-up – den svære vej fra
start-up til scale-up

Mødeleder Christian Schwarz Lausten

Det er dokumenteret i masser af undersøgelser, at vi i Danmark er ganske gode til at etablere nye virksomheder (og Region Midtjylland er faktisk én af de bedste) – straks sværere er det åbenbart for iværksætterne at få virksomhederne til at vokse sig store. Der har i mange år været stærkt fokus på det at starte en virksomhed, men meget mindre fokus på den svære vej fra 10-15 ansatte og måske primært et lokalt eller dansk fokus til en virksomhed med flere hundrede ansatte.

Hvad skyldes det? Er det ”sult i Paradis”-fænomenet, der spiller ind? Er der strukturelle forhindringer, for svær adgang til vækstkapital eller bare mangel på idéer og viden? I denne gruppe af professionelle fra vækstlaget af etablerede virksomheder, der har fået deres første ansatte, omsætning og måske endda overskud, og med deltagelse af virksomhedsejere på tværs af brancher, investorer, finanssektoren, politikere og andre fagfolk vil vi fokusere på, hvordan det kan gøres bedre.

Gennem masser af inspirerende cases fra virkeligheden vil vi undersøge, hvad der gjorde skalering mulig, og vi vil gennemgå de områder og værktøjer, der er nødvendige for at kunne vokse fra en relativt nystartet virksomhed til solid vækst og skalering. Gruppen vil ikke blot fokusere på forholdsvis nye virksomheder – også ældre virksomheder, der trænger til at rykke til næste niveau, vil blive behandlet.

Christian Schwarz Lausten fortæller

Kommende møder

Alle møder afholdes i Jyllands-Postens domicil – Mediebyen 3, 8000 Aarhus C – med mindre andet er nævnt.

Hvilke finansieringsmuligheder findes der? Hvornår skal man gå efter hvad? Hvordan har andre båret sig ad med at skaffe den nødvendige kapital?

08:30-13:00

Session 1: Finansieringsmulighederne
Via oplæg, dykker vi ned i, hvilke finansieringsmuligheder der findes, hvilke der er de rette for vores organisationer og hvornår man skal gå efter hvad.

Oplægsholdere:
Poul Carstensen, business angel
Chris Porsgaard, principal, Seed Capital

Session 2: Valuation
Hvordan anskuer en virksomhedskøber et potentielt opkøbsemne i forhold til fit, teknologi, team, værdiansættelse m.m.?

Oplægsholder: Allan Lundgaard Hamilton, M&A director, Visma

Medlemsskab?

Udfyld kontaktformularen

Tidligere møder

Hvilke teknologiske muligheder har vi og hvornår skal vi bruge dem? Hvordan beskytter man bedst sine produkter, services, teknologier, logo mv.? Hvad skal man være opmærksom på, når det kommer til immaterielret?

Kl. 08:30-13:00

Session 1: Digital defensabilitet
Hvordan kan man indbygge digitale elementer i sin forretningsmodel, så kunder vælger ens virksomhed og produkter/services i stedet for konkurrentens?

Oplægsholder: Andrea Carugati, professor, Aarhus Universitet

Session 2: Immaterialretten
En ekspert i immaterialret og IP gør os klogere på, hvordan vi beskytter vores produkter, services, logos mv. og hvorfor det er vigtigt, at vi gør det.

Oplægsholder: Eva Nødskov Aaen, partner og advokat, Patrade

Hvilke ledelsesstile findes der? Er nogen bedre end andre? Hvordan leder man i den digitale tidsalder, hvor flere og flere arbejder remote? Hvad gør det ved produktiviteten, kvaliteten, kulturen og sammenholdet?

Kl. 08:30 – 13:00

Session 1: Ledelsesstil og faldgruber
Hvilke ledelsesstile findes der, og hvordan finder man ud af, hvilken der passer bedst til os?

Oplægsholder: Lone Belling, Senior Trainer, Potential Project

Session 2: Ledelse i den digitale tidsalder
Hvad skal vi være opmærksomme på? Hvad er de største udfordringer vi kommer til at stå overfor?

Oplægsholder: Anne-Marie Finch, selvstændig ledelsesekspert

Hvordan sikrer man den gode kultur i virksomheden? Hvor finder man de bedste medarbejdere? Hvordan kan man udforme et warrantprogram? Bør man gå efter at få en bestyrelse eller et advisory board, og hvornår?

Kl. 08:30 – 13:00

Session 1: Sådan er vi nået her til
Hvornår, hvordan og hvem skal man rekruttere? Hvordan opbygger og fastholder man den gode kultur? Og hvordan kompenserer man bedst sine medarbejdere for deres arbejde? Via oplæg dykker vi ned i does and don’ts.

Oplægsholdere:
Anders Hinrichs, Co-founder og CPO, WasteHero
Eva Jonassen, Chief People and Performance Officer, White Away

Session 2: Bestyrelse eller advisory board?
En ekspert gør os klogere på hvad man skal være opmærksom på i overvejelserne omkring etablering af et advisory board og bestyrelse. Hvornår bør man gå i gang? Hvem skal man have med? Og hvad med lønnen?

Oplægsholder: Tyge Rasmussen, advokat, Kromann Reumert

Hvordan analyserer man sit marked og får en bedre kundeforståelse? Hvordan kan man styrke sine salgsevner og øge salget? Hvordan får man succes med internationalisering?

Kl. 08:30 – 20:00

Session 1: Nyhedsoverblik
En journalist fra Jyllands-Posten giver et kort overblik over dagens største nyheder. Hvilke nyheder er der tale om og hvorfor er de væsentlige?

Oplægsholder: JP journalist

Session 2: Forstå dine kunder og dit marked
Via oplæg kigger vi nærmere på, hvordan man bliver klogere på, hvem ens kunder er og hvilke behov de har, samt det marked man opererer på.

Oplægsholder: Stine Skaarup, selvstændig UX designer

Session 3: Brand positionering
Hvor ligger du i markedet? Hvordan ændrer du din position? Og er positionen den samme i andre lande? En ekspert gør os klogere.

Oplægsholder: Anders Christiansen, Business Partner og Head of Aarhus, Mindshare

Session 4: Salg
Gennem et oplæg kigger vi nærmere på, hvordan man bærer sig ad med salget – både når det kommer til digitalt salg og det mere klassisk key account – og vi får konkrete værktøjer til, hvordan vi griber det an.

Oplægsholder: Anders Fink, serieiværksætter
Case: Christoffer Axelsen, global vice president, sales operation, Leadfamly

Session 5: Internationalisering
Hvornår og hvordan kan man gå ind på den udenlandske scene? Hvordan ved man, hvilket marked der er det bedste at starte med? Hvilke overvejelser bør man gøre sig i internationaliseringsprocessen?

Oplægsholder: Rasmus Schmiegelow, CEO og founder, Goodiebox

Hvad bliver den næste store trend, som virksomhederne skal være opmærksomme på i deres jagt på vækst?

Kl. 08:30 – 13:00

Session 1: Teknologier der vil forandre
Hvilke teknologier, vil forandre den verden vi kender og måden vi driver forretning på? Hvordan tilpasser vi os de nye teknologier og udnytter dem som værktøjer? To eksperter gør os klogere.

Oplægsholdere:
Preben Mejer, stifter og bestyrelsesformand, radr.dk
Louise Opprud Jakobsen, partner, FUTUREWORKS

Hvilke ressourcer er vigtige for virksomhedens vækst? Hvordan udvikler man dem? Og hvor skal de findes?

Kl. 08:30 – 13:00

Session 1: Finansiering – fra seed til serie A
Hvordan lykkes virksomhederne med at komme fra de indledende finansieringsstadier til at opnå kapital, som kan supportere på vækstrejsen?

Oplægsholdere:
Mads Fauerskov, partner, Deloitte
Julie Kondrup Søndergaard, audit senior, Deloitte


Session 2: Er din virksomhed klar til en venture-rejse?
Hvad kigger en investeringsfond typisk efter, når de udvælger investeringer? Og hvad kan man forvente med en fond ombord?

Oplægsholder: Christian Winther, Investment Director, Vækstfonden


Session 3: Ledelse, talent, organisering og udvikling
Hvor og hvornår bør man hyre de stærke kompetencer? Hvordan organiserer man til vækst, og hvilken ledelsesstil kræver det i øvrigt?

Oplægsholder: Henrik Graungaard, Områdechef for ledelsesrådgivning, Center for Ledelse

Hvilke forretnings- og vækstmodeller giver de danske virksomheder størst chance for succes med skalering (hvis nogen specifik)?

Kl. 08:30 – 13:00

Session 1: Den vindende forretningsmodel
Hvad kendetegner generelt de forretningsmodeller der har det bedste udgangspunkt for skalering, og er mulighederne ens på tværs af brancher?

Oplægsholder: Christian Nielsen, professor, Aalborg University Business School

Session 2: Succesfulde vækstmodeller
Hvilke modeller for vækst har bevist, at de kan være succesfulde? To virksomheder deler deres erfaringer.

Oplægsholder:
Rina Hansen, bestyrelsesforkvinde, Brandheroes
Jesper Lykkeskov, grundlægger og direktør, Form Plus

Hvad kan det danske scale-up-miljø lære internationalt og nationalt? Og hvad er der af læringer i de stærke cases, der er lykkedes, og i dem, der ikke lykkedes?

Kl. 08:30 – 13:00 

Session 1: De internationale aspekter
Hvilke tendenser og megatrends ser vi internationalt, som er med til at drive skalering? Vi dykker ned i, hvad vi kan lære i Danmark.

Oplægsholder: Andreas Thors, Industry Value Creation, Partners Group

Session 2: De danske succeser – lær og gentag!
Vi kigger nærmere på danske cases, som er lykkedes med skalering. Hvad gjorde skalering muligt, og hvilke redskaber var de vigtigste på vejen? Hvor vandt de over konkurrenterne?

Oplægsholder: Geeta Schmidt, CEO, Humio


Session 3: Produktion og vækst
Vi hører ofte om succesfulde digitale virksomheder, restauranter og modeskabere. Men hvordan står det til med dem, der traditionelt er landets store bidragsydere: produktionsvirksomhederne?

Oplægsholder:
Gitte Kirkegaard, administrerende direktør, Logitrans
Peter Castberg Knudsen, partner, PowerCon


Session 4: De næste danske væksteventyr
Vi kigger nærmere på, hvilke virksomheder der er på vej. Hvad gør deres model stærkere, i forhold til at lykkedes med skalering?

Oplægsholder: Martin Lumbye, CEO og partner, North-East Venture


Session 5: En investors dagbog
Den klassiske venturekapitalmodel er, at man skal lykkedes stort med 1 af 10 investeringer. Hvad kan vi lære fra de mange virksomheder og investeringer, der ikke lykkedes med skalering?

Oplægsholder: Lars Seier Christensen, stifter og ejer, Seier Capital

Hvilke erfaringer er særligt værdifulde på vækstrejsen ifølge serieiværksætteren? Hvordan går man fra at være en startup til at være på vej til at blive stor? Og hvilke udfordringer oplever vi selv vi står overfor på rejsen?

Kl. 08:30 – 13:00

Session 1: Det har jeg lært
Christian deler sine erfaringer fra startupvirksomhederne Seismonaut, Nordic Hotel Group, Gaest og Landfolk.

Oplægsholder: Christian Schwarz Lausten, serieiværksætter og mødeleder for gruppen


Session 2: Fra startup til mellemstor og på vej
Hvordan går man den svære vej fra startup, til mellemstor virksomhed, til at være på vej til at blive stor? Hvornår bør man tage næste skridt? Hvad skal man ikke gøre? En succesfuld dansk iværksætter deler sine erfaringer.

Oplægsholder: Tina Søgaard, stifter og ejer, Ecooking

*Et medlemskab giver adgang til de fem årlige møder i din videns- og visionsgruppe samt forskellige arrangementer på tværs af videns- og visionsgrupperne. Prisen for medlemskab er kr. 20.000 ex. moms. pr. år.

Om Christian Schwarz Lausten

Christian Schwarz Lausten er med mange års erfaring fra digitale virksomheder en af Danmarks førende eksperter inden for digital udvikling og innovation. Han har været med til at starte flere virksomheder, blandt andet Nordic Hotel Group i Nigeria, ledelseskonsulentvirksomheden Seismonaut og ikke mindst Gaest.com, som i 2019 blev opkøbt af Airbnb, hvor han blev chef for Airbnb for Work i EMEA. I starten af 2021 annoncere Christian, og resten af teamet bag, lanceringen af high-end sommerhusudlejningsvirksomheden Landfolk. Derudover har Christian investeringer i fem, primært digitale, startups.

I 2005 dimitterede Christian Schwarz Lausten fra Aarhus Universitet, hvorfra han har en kandidatgrad i informationsvidenskab.

Flere videns- og visionsgrupper

  • Fødevarer

    Mødeleder TBA

    For tiden er fødevareindustrien nok en af de brancher, der oplever den kraftigste udvikling. Forbrugernes efterspørgsel ændrer sig og et stigende behov for bæredygtige produkter skaber nye krav for innovation og udvikling […]

    Læs mere
  • Energi

    Mødeleder Steen Stavnsbo

    Danmark skal i mål med en 70 % reduktion af den samlede CO2-udledning. Vi har nået de første 40%, men alt tyder på, at det sidste stræk kommer til at kræve […]

    Læs mere
  • Shipping og transport

    Mødeleder Sofie Rud

    Coronakrisen og Krigen i Ukraine har etableret sig som udfordringer for både den danske og den internationale shipping- og transport-industri. Skyhøje priser har ændret rollefordelingen og skabt dynamikker, der […]

    Læs mere
  • Børn og digitalisering

    Mødeleder Stine Liv Johansen

    Vores børn har knapt lært at gå, før de sidder med deres første tablet, og fra da af bliver deres digitale liv bare mere og mere omfattende. […]

    Læs mere
  • Arbejdsmarkedets udfordringer

    Mødeleder Nina Smith

    Én udfordring overskygger alle andre på det danske arbejdsmarked de kommende år: Mangelen på kvalificeret arbejdskraft. Ny analyse viser, at der vil mangle omkring 90.000 personer […]

    Læs mere
  • Turismeindustrien

    Mødeleder Poul Dalsgaard

    Jylland er i udpræget grad et område, hvor det er ”hele pakken”, der tiltrækker turister og gæster – kysterne, museerne, stemningen, byerne, naturen. Hvis din kollega i branchen gør det […]

    Læs mere
  • Aarhus 2040

    Mødeleder Laura Hay Uggla

    Aarhus forandres hele tiden. Visioner er der nok af, og de seneste år har mange markante projekter sat deres præg på, hvordan Aarhus ser ud – og kommer […]

    Læs mere
  • Grow-up – den svære vej fra
    start-up til scale-up

    Mødeleder Christian Schwarz Lausten

    Det er dokumenteret i masser af undersøgelser, at vi i Danmark er ganske gode til at etablere nye virksomheder (og Region […]

    Læs mere
  • Civilsamfund

    Mødeleder Paul Natorp

    Alle taler om det, alle kan se mulighederne, alle vil være en del af det – civilsamfundet er elsket af politikere, virksomheder, organisationer og af de millioner af mennesker, der […]

    Læs mere
  • De jyske vækstbyer

    Mødeleder Laura Hay Uggla

    Jylland er begunstiget af en række vækstbyer, der alle har klaret sig stærkt gennem finanskrisen, og som de seneste år har fortsat en stabil vækst […]

    Læs mere
  • Bæredygtigt byggeri

    Mødeleder Stine Hindby

    Vores samfund udvikler sig med voldsom hast, vores forbrug af jordens naturlige ressourcer fortsætter med at vokse, og vi bliver flere og flere mennesker, der skal bosættes. Men hvordan […]

    Læs mere
  • Detail 2030

    Mødeleder Martin Lyngaa Simonsen og Jesper Drachmann

    Detailmarkedet er i en rivende udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til butiksoplevelsen, medarbejdernes viden og niveauet af oplevet service, når de besøger butikkerne. Og […]

    Læs mere